الخميس، 9 أبريل 2009

pelikku pdmu hp

perutusan kali ini dikhususkan kepada talipon bimbit atau lebih popular dgn nama hp@henset.

apa yang aku pelik@tak faham tentang hp.

aku akan rasa pelik apabila situasi di bawah berlaku :


1. suatu pagi yang hening, ali ke kelas. selepas kelas dia terlintas untuk mesej sepupunya, tetapi malangnya dia berkata kepada kawan di sebelahnya : "alamak, hp aku kong la pulak"...huhu

- aku sungguh pelik apabila seseorang keluar bilik/rumah dalam keadaan bateri hpnya tinggal nyawa2 ikan, atau lagi teruk kalau hp mati terus.


2. ketika sedang rancak berbual, tiba2 talian terputus...selpas 35 saat, dapat mesej bertulis:"sori, hp aku habes bateri"..huh, sakit hati tol...masa ni lah bateri dia kong..

- ada memberi alasan :"hp aku dah uzur, beteri takleh tahan lama"...hmm, kalau dah tau camto, pandai2 la alert keadaan bateri hp. sll2 la cas.


3. karim(bukan nama sebenar) memandu kereta ibunya dari kl ke putrajaya di tengah terik matahari. malang tak berbau kereta karim disondol Myvi. selepas 1min 56saat, toe trak sampai, tidak lama kemudian pomen dari bengkel mane ntah datang menawarkan untuk repair kerosakan kereta. karim kelamkabut tepon mak dia nak tanya kereta tu gune insuran mane?..tgh2 call hp dia habes bateri(perkara pelik pertama)..pastu dia gne hp kawan dia, nazim(bukan nama sebenar)..tgh2 cl, terputus-habes kredit-(perkara pelik kedua)..last2 minta gune hp aku..cam nak sepak je, dah tau nak kuar rumah pastikanlah hp tu bateri 'meyakinkan' dan kredit yang 'meyakinkan'

- ni lagi satu perkara pelik apabila orang takde kredit. alasan diberikan :"aku ni 'miskin'..miskin la sgt..


4. orang yang susah nak angkat call atau bals mesej...kalau korang dapat panggilan ketika korang ngah solat/mandi/ape2 sebab, sila la cl balik atau mesej:"ada pe cl td?"..

- tapi kalau korang sll dapat misscall / mesej yang memang tak perlu dibalas, maka abaikan saja.


5. orang yang tulis mesej syok sendiri je, dia ingat kite faham sgl jenis singkatan dia...sampai kite pulak terpaksa berijtihad mengagak perkataan yang dimaksudkan.

- mmg la msj byk ringkasan, tapi kalau boleh, cuba la gnekan singkatan yang أمن اللبس : tiada keraguan...cube la mudahkan urusan penerima mesej kite, agar mereka tidak migrain.


6. beli hp mahal2, macam2 function, gprs, internet, pda dll.

- tapi bukan gne semua pun. aktifkan gprs tapi bukan gne pun.."mahal la", katanya
,,lagi teruk kalau tak reti gne..hahaha, ..beli yang biasa sudah.


7. orang yang selalu tukar hp baru sedangkan hp lama masih ok-paling teruk pun ada la calar2 sikit.

-aiyoyo, buat ape la tukar2 hp, ngabes duit je..bukannya bergaya pun gne hp mahal2..kalau hilang tercicir @ kene kebas tak gigit jari??


8. orang yang ada 2/3/4/ lebih hp + no digi, clcm,mxs.

waduh2, pening kepala la ada 2 no atau lebih, nak kene top-up 2-2..lagi leceh kalau no lebih byk drpd hp..huhuhu, alsan mereka:"syg la no ni..byk memori"..hihi, ok la tu.


9. bila aku tanya 2 atau lebih soalan dalam mesej, tapi dibalas dengan menjawab satu soalan je...susah ke nak jawab semua??

- lagi sakit hati kalau aku tanya sesuatu, dia tanya aku semula pulak.dah la tak jawab soalan, ..sungguh bengkek..jawab je la.


hmm, byk lagi yang aku pelik ni, tapi cukup la sampai di sini...kalau korang tak pelik, tu korang punya suka la..

inikah revolusi atau hanya ilusi?.. bagaikan mimpi jdi realiti...social change..hahaha

0 التعليقات: