الأربعاء، 29 أكتوبر، 2008

صحابة

dikau hadir dikala aku memerlukan seorang teman
dikau bawa secebis bahagia bila aku hampir berputus asa
kini kubersedia hadapi hari muka
kau bawa sinar cahaya di hariku yang gelita
dan dikau hadir tepati waktunya bawa tawa ceria
bila mana kau terima hidup ada suka dan duka
mendung takkan selamanya sinar mentari kan menjelang tiba
diKAU hAdiR...(dehearty)l
sahabat, kau sesungguhnya
temanku dikala suka dan lara
tika ku buntu, diselubungi sendu
kau tiupkan ketabahan untuk kuukir senyuman
...
dan aku terus menanti
saat manis akan berulang kembali
sAhaBaTku...(DeVoTeEs)l
...
untuk Aku dapat teman seperti lirik lagu di atas, aku mestilah menjadi sahabatseperti di atas...kalau tak,jadi la aku macam cerita semalam...huhuhuhu

BoSAn

...
semalam ...
ketika aku sedang memutar salah satu skru di ekzos motor yang hampir tertanggal, hpku berdering..."ooo, A call" bisik hatiku...sambil tangan kiri memutar skru tangan kanan memegang hp...kami pun berbual...A begitu rancak bercakap..aku dengarkan saje...aku tunggu peluang untuk memotong kata2 A. bila A berhenti jap, aku pun cakap : "ok la A, aku nak ngajar tuisyen ni, eh silap ngajar ngaji ni,ni kul 8.30 ni, k, sori ea", A yang agak kecewa berkata : "alaa, baru nak cerita ngan dia, lama dah tak borak, ok la", aku ucap "assalamualaikum, tapi tidak dijawab sebab hp dah diletak awal...mungkin A agak kecewa...aku pada waktu itu takde rasa bersalah langsung, lantas aku lupakan A, dan terus meluru ke rumah nak ngajar ngaji yang jaraknya dari surau aku berhenti solat isyak cuma kebih kurang 20 meter.
selepas sejam ngajar ngaji, aku berbual2 ngan tuan rumah...dihidang air teh secawan dan sepiring kuih raya (walaupun syawal terakhir smlm,hehe).lebih kurang setgh jam berbual aku pun minta diri balik.
Dalam perjalanan balik, tetiba aku terasa bosan yang amat sangat...sambil tgn kanan memegang handle motor yang bergerak perlahan, tangan kiri memesej B. "B kat mana?"...B balas ringkas "bilik", bisikku dalam hati, mungkin B penat kot...aku mesej lagi, "bosan la, tak tau nak g mana ni...ngah wat assignment ke?", saje tanya nak bagi galakan B buat assigment yang tak siap2 lagi walaupun aku tau dia bukan ngah buat assigment tu pun,hehehe. sedetik kemudian B pun balas, juga dalam mode yang ringkas dan seperti keletihan "tido, ngantok"...aku dah agak, mesti dia penat, baru balik dri keluar ngan kawan2..biar la dia penat,aku yang bosan ni ada orang kesah???, huhu...aku pun mengakhiri msj dgn "k, slmt tido", tanpa balasan...aku kecewa...
aku terus memacu motor ke uia. dah sampai uia, aku lepak kat OR, hampir pukul 1 pagi aku balik, aku masih dalam keadaan bosan dan sepi, tiada rangsangan untuk membaca buku, exam pun hari sabtu, lambat lagi...aku singgah cafe ali. aku yang dah 5 tahun menjauhi burger, tetiba terasa nak beli burger ayam special lak, dah kenapa???...sambil tunggu burger siap, aku mesej ngan C pulak, "taknak tido lagi ke? sok xm kul bpe?"(dengan harapan kalau tak tido lagi, boleh la aku datang bilik menghilangkan kesepian), C pun balas :"pkul 3, kau tak tido lagi ke?" aku balas : "orang kesepian susah nak tido", C balas pula : "orang yang sepi perlukn kasih sayang, kau carila teman,huhu"....aik, aku nak minta dia teman jap dia leh cadangkan cari teman lak, hampeh tol...aku mesej hampa (waktu ni aku dah ada depan bilik dia) :"teman jauh di trgganu, ok la, selamat malam,"...aku pun balik bilik, makan burger ngan roomate sambil nonton "prince of tennis"...hatiku masih sunyi. dalam pukul 2 aku pun berbaring, bersiap nak tido...mula la macam2 menerjah ke kotak fikiranku...aku baru teringat si A yang call aku, tapi aku hampakan dia sebab nak g ngaja ngaji...baru la aku rasa bersalah sangat buat dia hampa, sekarang aku pula yang khampaan dan kesepian sepanjang malam...dalam perasaan bersalah, aku terlena dalam buaian mimpi...
hari ni aku bangun tido, dah tak sepi lagi...=)...
kini, barulah aku sedar, kenapa kita sering menghargai sesuatu ketika dia dah tiada???(betul ke ni?, atau takde kaitan dengan cerita di atas???kah3..ape2 lah)
p/s:watak dalam kisah ni tak penting untuk didedahkan, sekadar keberlansungan cerita...hihihi...
dan beberapa kata ganti diri telah diubah bagi menjaga identiti..hehe

السبت، 25 أكتوبر، 2008

لكل بداية نهاية

أفيدكم علما بأن هذه المدونة الإلكترونية أنشئت من أجل متطلبات لمادة "تطبيقات حاسوبية" التي درستها في هذا الفصل. أشكر فائق الشكر لأستاذنا الحبيب الدكتور محمد فهام بن غالب على إرشاداته ومساعداته في إنشاء هذه المدونة. صراحةً، ما عرفتها قبل هذا. لذلك ليس غريبا لو وجدتم كل الرسائل التي نشرتها تتعلق بالمادة.

كما هو المعلوم، نحن الآن في فترة الامتحان النهائي، دلالة على نهاية فترة دراسية لهذا الفصل. ومن ثم، انتهيت من نشر واجبات للمادة في هذه المدونة. ولكن هذا لا يعني سأتوقف من نشر الرسائل هنا، بل سأحاول محاولة تامة لإحياء هذه المدونة برسائل جديدة يوما بعد يوم، أو أسبوعا بعد أسبوع، أو ....هيهيهي.

والختام، أتمني لكم بالنجاح والتفوق في الامتحان النهائي، إن الامتحان يكرم المرء أو يهانه.