الثلاثاء، 29 سبتمبر، 2009

Andainya perempuan tahu

Lelaki juga boleh menjadi seseorang yg begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).


Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dgn budi bahasa dan kesopanan yg tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yg mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yg boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yg dirasakan oleh seorang wanita.

Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya utk menambat hati wanita...

Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.

Bila lelaki selalu berdalih dan cakap.."Emm..tengoklah dulu", "kalau tak keluar tak boleh ke?"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.

Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain atau perempuan itu diganggu lelaki lain secara langusung atau tidak.

Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini...(bace lah buku “men a from mars, women r from venus)


Betapa hebat pun lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita (aka: gatal)..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa...yang lain hanya kawan..:) (boleh caya ke?, percaya la)

Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja..(naluri semulajadi-tp elok tundukkan pandangan!)..Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang (bukankah itu ego?)

Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...

Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.

Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!

~(*-^)~ y0u'll never walk alone... insyaallah

الجمعة، 18 سبتمبر، 2009

I'ed Mubarak

01 SYAWAL 1430 H
20 September 2009
AHAD

الخميس، 10 سبتمبر، 2009

cUtI


Pelajar-pelajar UIAM sudah mula bercuti minggu ini sehingga 28/09/09.

budak2 U lain jgn jeles, hahaha..

ada seawal hari rabu dah balik kampung..

hampeh betul, aku hari-hari akhir ni lak ada midterm exam, org sibuk kemas nak balik, aku sibuk bce buku, naseb baik dapat naikkan semangat semula..huhu

tapi ada segelintir yang balik lewat, nak ambil peluang iktikaf di masjid uiam di 10 malam terakhir ini-murni sungguh hati mereka-..

aku mengucapkan selamat balik kampung kepada semua.
mesti seronok berpuasa seminggu di rumah

ps: rasa lapang je bila dah bersara ni, rasa ringan je

الاثنين، 7 سبتمبر، 2009

اجتماع العام السنوي


بسم الله الرحمن الرحيم.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دعوة إلى برنامج "اجتماع العام السنوي" و " الإفطار الجماعي".

يسعدنا أن نفيدكم علما بأن نادي اللغة العربية وآدابها سيقيم برنامج اجتماع العام السنوي لعام 1430هـ. ويتشرف النادي بأن يدعو جميع أعضاء النادي من الطلبة والأساتذة من قسم اللغة العربية وآدابها. الدعوة أيضا لوكيل من كل جمعية الطلبة في الجامعة الإسلامية العالمية بماليزيا.

يهدف هذا الاجتماع لتقديم تقريري من أمين السر وأمين الصندوق للنادي. ثثم لإعلان أعضاء الهيئة العليا التنفيذية الجدد للعام 2009/2010.

سيكون هذا الاجتماع على النحو التالي:

التاريخ : 09/09/2009 (يوم الأربعاء)
المكان : Mini Auditorium
الزمان : 3:00 مساء - 5:30 مساء.

الخطابات المعتمدة للغياب عن المحاضرات جاهزة ومتوفرة للمشتركين.

ثم في الساعة السادسة مساء اليوم نفسه، سيكون الإفطار الجماعي لجميع أعضاء النادي.
تدارس-إفطار-صلاة المغرب-تذكرة-صلاة العشاء-صلاة التراويح-وجبة خفيفة-انصراف.


السبت، 5 سبتمبر، 2009

tak ingat la..huhu

Assalamualaikum

tak penah jawab tag, dah sll kwn bg taq tapi malas nak buat.haha, sebagai meraikan kawan yang dalam sedih aku buat la, semoga dia gembira...

ni tag pasal zaman kanak2..masalahnya ingatan aku ni lemah, byk dah lupa, penat aku recall, tak dapat2..ni je la jawapan jujur yang dapat aku beri..harap tak salah fakta, hehe

1.Siapakah nama kawan rapat anda sewaktu kecil?

waktu kecil tu takrifnya bape tahun??5 tahun? 10 tahun? kira sekolah rendah la kan?..

kawan baik aku masa sekolah rendah dulu nama dia zayani ismail, budak kg aku, dulu sekolah kat SK LKTP Ayer Hitam..kawan sebaya aku kat kg dulu ada 5orang je, faiz, zaman, arwah fendi, zayani dan aku. selalu g sekolah tumpang kete ayang zayani. mmg sll balik sama, zayani pun sll tumpang aku balik skolah, tgk ayah sapa sampai dulu, kalau ayah aku sampai dulu aku ngan zayani balik ngan ayah aku la, dah cam adik beradik lak..

bila naik sekolah menengah kitorang sume berpisah ikut sekolah masing2, zayani kat Sekolah Tinggi Kluang, aku kat SMAKJ, dekat je sekolah kitorang, tapi tak pernah jumpe..

2.Apakah permainan masa kecik yang anda ingat

permainan? yang aku ingat dulu pas habes sekolah pagi nak tunggu sekolah agama petang biasa kitorang tak balik umah, stay sampai petang, waktu ni la kitorang main polis entri atau main kat pra sekolah punya playground...dulu comel2 lagi, hehe
Lagi kdg2 main wau kat kg, buat sendiri atau beli kat kedai.

3. Kalau anda bergaduh dengan kawan anda

aku penah gaduh ke? ceh, bajet baik je...alaa gaduk budak2, kalau gaduh kitorang bergusti la. pernah gaduh ngan kwn nama dia qayyum, aku lempang dia, pastu tolak dia jatuh, kepala dia kene bucu meja, habes luka..pastu, apakah naseb yang aku terima? takde pape pun..aku kan budak baik, jadi tak kene denda..hahaha

4.Di kawasan manakah tempat faveret anda bermain
kalau kat kg abah tak bagi kuar main, dulu penah kuar main basikal pusing kg, pastu makan (curi) rambutan orang tanpa rasa bersalah, balik umah kene marah ngan abah, habes kene sebat, abah garang giler dulu, orang nak kuar jalan2 pusing2 kg pun tak baik, jahat giler, tapi skrg da fhm npe abah xbg kuar. tq abah, syg abah...=)
jadi, tempat aku main kat sekolah la. tu je la peluang aku nak main, kitorang sll main kat playground pra sekolah tghari masa tunggu sekolah agama petang, masuk sekolah petang bau dah masam, hahahha.

5. Apakah cita-cita anda masa kecil?

ape lagi kalau bukan nak jadi cikgu, dah mak bapak aku cikgu..tiga pilihan dulu masa cikgu tanya nak jadi ape-cikgu-polis-bomba, kah3

6.Apakah rancangan kartun atau rancangan tv yang anda masih ingat sampai sekarang?


yang aku ingat, ultramen sebab byk siri-ada keluarga ultramen lagi-. pastu tomatoman, lagi ape name katu telur tu?lupe dah aku..

7. Makanan ringan apakah yang anda borong di kedai?


super ring!! sedap gler dulu..tapi pastu kawn cakap jajan tu cam sampah, terus takut nak makan..huh

8. Nyatakan seorang rakan zaman kanak-kanak anda yang anda teringin sangat nak jumpa sekarang

tak tau la sape..ramai je kawan2 sekolah rendah dah hilang, sb dari kg aku ada 4 orang je, tu je la yang masih jumpe2..yang lain2 mane ntah diorang..huhu

9. Apakah gelaran anda masa kecil?

mimilomatikus...ni abg aku la bg, suka2 je panggil aku tikus. masa kecik dulu bese la gg susu depang patah, dah rongak, pastu mak cakap tikus langgar gigi mimi mase tido, dh kene panggil tikus..huhu

10.Nyatakan seberapa banyak rakan blogger yang anda ingin tahu zaman kanak-kanaknya.

sape ek? nabilah hasan la..sila buat e nabilah..ape la citer dia nanti,heheh

الأربعاء، 2 سبتمبر، 2009

صرت عما!!


Assalamualaikum...

aku nak ucapkan tahniah-walaupun macam dah terlambat-kepada Along dan Kak Dila yang baru menimang cahaya mata mereka yang sulung, yang merupakan cucu sulung abah dan mak.

Dan aku dah jadi pak cik sekarang!..sedikit teruja la. tapi tak tau nak dipanggil ape. kalau ikut aku anak ke-5 adatnya panggil pak uteh, tapi cam tak best je..panggil ikut nama timangan kat umah lagi la kelakar, hahaha..nanti la aku pk..susah2 panggil uncle fahmi je,jgn pggl pak lubayb sudah!!.kah3.

Nama diberi MUHAMMAD ARIF AKASYAH. Dilahirkan pada 21 Ogos 2009 bersamaan 30 syaaban..sama ngan besday hubby 30 syaaban..hehe-ngada2-.

k, ni gambar dia berumur 4 hari: