الأحد، 30 أغسطس، 2009

kepelikan ramadan

tengah sedap2 ngunyah kurma + telan koko radix ngan rumet pagi tadi, tetibe azan subuh berkumandang..

masing2 menuju ke bilik masing2, sorg ckp :"tido2!!"

aku berseloroh m'bls:"telah masuk waktu tido bagi daerah gombak dan kawasan yang sewaktu dengannya"..hahaha

"ape korang ingat waktu azan menandakan telah sampai waktu untuk tido?!"

tapi inilah realitinya, antara fenomena yang berlaku di bulan ramadan..

di bulan awal ramdhan tahun ini, bbrp pejabat uia dipecah masuk. di bulan ramadan ini, kita masih dihidangkan dengan berita kemungkaran yang tiada noktahnya..

antara kepelikan bulan ramadan ialah apabila masuk bulan ramadan, setan akan di"penjara" dan tidak dapat menggoda manusia..tapi yang lebih pelik bile tak setan pun masih byk kemungkaran berlaku di bulan ramadan yang mulia ini..

kenapa ini berlaku???

kerana..hanya setan yang diikat, tetapi KAWAN BAIK setan itu masih bermaharaja lela..siapa kawan setan itu? sedah tentulah makhluk yang sama angkuhnya seperti setan iaitu NAFSU.

dalam setiap diri manusia ada nafsu. dan nafsu ini lah yang sering mendorong manusia melakukan kemunkaran.

ramadan adalah pentas untuk mentarbiah diri menjadi lebih baik, dan meninggalkan segala kemaksiatan yang lalu. masing2 berazam hendak berubah menadi lebih baik, tetapi masih ada yang kecundang terbelenggu dengan sikap buruk y lalu?

cuba bayangkan, sebaldi air yang dipusingkan dengan tangan slama 11 pusingan, kemudian tangan diangkat keluar, adakah air itu trus berhenti berpusing?? sudah tentu tidak!..

begitu juga dengan perangai manusia..apabila kemungkaran yang dilakukannya selama berbulan2/bertahun2 sebelum itu dan telah menjadi kebiasaan dirinya, adakah dengan mudah ia meninggalkanya hanya selepas memasuki bulan ramadan? sudah tentu tidak!

sepertimana kit mahu menghentikan air putaran itu dengan menahannya dari arah bertentangan, begitu juga tabiat buruk kita yang harus dilawan sepenuh daya upaya..ia bukanlah mudah, tetapi ia juga bukan mustahil.. sebelum ramadan kita berlawan dengan dua musuh-setan dan nafsu- tetapi sekarang musuh kita cuma satu iaitu nafsu. tentunya ia lebih mudah utuk dilawan..

namun, percayalah secara hakikatnya, mlawan nafsu di bulan ramdadan ini lebih mudah dan akan dimudahkan.. kecuali si pelaku itu masih seronok melakukan maksiat dan tiada azam untuk meninggalkannya.

"ALlahumma InnaKa 'Afuwwun Kareem, Tuhibbul "Afwa Fa'fu 'anna"

ps: kitorang baring sekejap je, pastu solat subuh..jgn ingt kitorang terlajak pulak..hehe

الاثنين، 17 أغسطس، 2009

بشّرْه!


فؤاده منكسر

مخه مزدحم

عينيه مبتلة (ان)

برديه مأثور (ان)

قدميه مبتذلة (ان)

رجاءه من من من بالحنان عليه وعلينا


الاثنين، 3 أغسطس، 2009

P U A S A

Saya menjangkakan ramai yang mengerti pengertian Puasa yang ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.. dan mungkin ada yang kurang mengerti..huhu

puasa terbahagi kepada wajib-sunat-makruh-haram, mengikut keadaan dan keraian.

PUASA WAJIB
# Puasa bulan Ramadan, puasa kifarat dan puasa nazar.

PUASA SUNAT
# Puasa enam hari pada bulan Syawal
# Puasa hari Arafah
# Puasa Hari Asyura pada 10 Muharam
# Puasa bulan Syaaban
# Puasa Isnin dan Khamis
# Puasa tengah bulan iaitu 13,14,15 pada tiap-tiap bulan qamaria (tahun Hijrah)
*** ESOK (SELASA / 04 OGOS 2009) BERSAMAAN 13 SYABAN..MARI KITA BERPUASA, MENYUCIKAN JIWA...=)

PUASA MAKRUH
# Puasa yang terus menerus sepanjang masa
# Tidak termasuk dua hari raya dan hari tasyriq

PUASA HARAM
# Puasa pada hari raya pertama Idil Fitri
# Puasa pada hari raya pertama Haji
# Puasa tiga hari sesudah hari raya haji atau hari tasyriq iaitu pada 11,12, dan 13 Zulhijjah.

saya adalah antara yang liat berpuasa sunat. seingatnya kali terakhir kali berpuasa sunat adalah puasa enam yang lepas..pastu dah tak ingat ada puasa lagi tak..kuang3

diolah daripada: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=3000.0

السبت، 1 أغسطس، 2009

ARCARN '09

Arabic Language and Literature Association (ALA) will be organizing an ARABIC CARNIVAL 2009 (ARCARN '09) starting from 3rd August - 9th August 2009. The Summary of programmes that will be held during the carnival are as follows:

1.
Programme : ARABIC BOOK FAIR
Date/Day : 03rd-07th Aug 2009/Monday-Friday
Time : 09.00 am-06.00 pm
Venue : IRK Foyer

2.
Programme : ARABIC GRAND FORUM
Topic : "Cocuriculur Activity as a Factor for Academic Weakness"
Speakers :
1) Asst Prof Dr Akmal Khuzairi Abd Rahman
(Director of Student Development Division, IIUM)
2) Assoc Prof Dr Majdi Ibrahim
(Head of Department, Arabic Language & Literature, IIUM)
3) Ustaz Che Abdul Majid Che Omar
(Arabic Lecturer, CENFOS IIUM, Nilai)
Moderator : Bro. Muhammad Adil Mufti bin Mohamad Shamsudin
(Ex-President of ALA, 07/08)
Date/Day : 04th Aug 2009/Tuesday
Time : 08.00 pm-11.00 pm
Venue : Main Auditorium, IIUM
* Programme will be conducted in Arabic, All are most Welcome.

3.
Programme : ARABIC LANGUAGE COMPETITION (ALC)
Participants : Category A (11 teams)
Category B (9 teams)
Date/Day : 05th Aug 2009/Wednesday
Time : 08.00 pm-11.00 pm
Venue : Mini Auditorium, IIUM

4.
Programme : ARABIC CULTURAL NIGHT
Date/Day : 06th Aug 2009/Thursday
Time : 08.00 pm-11.00 pm
Venue : Experimental Hall, IIUM.

5.
Programme : MUSLIMAH NIGHT
Participants : Representatives from all Sisters' Mahallahs
Date/Day : 07th Aug 2009/Friday
Time : 08.00 pm-11.00 pm
Venue : Mini Auditorium, IIUM.
* only for sisters, Brothers (or semi-brothers) are strictly prohibited to attend.

6.
Programme : ARABIC LANGUAGE CAMPAIGN
Date/Day : 08th Aug 2009/Saturday
Time : 10.00 am-02.00 pm
Venue : EDU, LT4.

7.
Programme : ALA FAMILY DAY
Date/Day : 09th Aug 2009/Sunday
Time : 07.00 am-01.00 pm
Venue : Female Sport Complex
Target: All BARB Students, and Lectures

8.
Programme : ARCARN CLOSING CEREMONY
Date/Day : 09th Aug 2009/Sunday
Time : 08.00 pm-11.00 pm
Venue : Experimental Hall, IIUM.