الثلاثاء، 28 أبريل 2009

di suatu pagi yang nyaman selepas selesai menyiram pokok bunga..

"abah nak tebang la pokok payung ni, tgk ni byk daun kering dia, asik kene sapu je"

"alaa, tak yah la tebang pokok ni, pokok ni cantek, ni je pokok yang tinggal"

"haah, redup sikit, sekarang ni kan panas, kalau tebang lagi l panas laman kita"..mak menyokong..hehe

"abah tgk poko rmbutan tu. tinggal satu je, dulu ada byk pokok rambutan...depan ni ada satu...dua...tiga...empat..lima...kat sana..enam tu tujuh, kat bilik abah tu ada satu ..lapan, kat belakang ada satu..ha 9 semua...sekarang tinggal satu je pokok rambutan..tu pun kecik, tak produktif pulak tu..huhu"

aku ingat lagi pokok2 kesayangn aku..semua dah kene tebang..ada pokok rambutan tu sebaya nagn aku(menurut mak aku la)...

aku ingat lagi, masa kecik dulu, along ada wat rumah atas pokok rambutan tu, seronok main atas pkok rambutan, leh lepak2 la...

masa musim rambutan je, semua pokok berbuah ranum, senak perut makan..

pokok2 rambutan ni gak akan menjadi tempat tidur ayam2 kg...jadi kitorang amk lampu suluh, tangkap ayam malam2 ...sedap bedal.

byk kenangan kanak2 bersama pokok2 tu..sejak abah besarkan rumah semua pokok tu kene tebang, alasan, bayk daun kering...betul gak..dulu tiap2 minggu gotong royong nyapu daun kering, tapi best, ada la suasana kg..-sekarang pun masih kg lagi..hahaha..

0 التعليقات: