الأحد، 17 مايو 2009

di sebalik nama

post kali ini dengan sengaja membongkar beberapa perkara...

apakah perkara itu?

iaitu, dari mana datangnya nama2 yang aku gunakan.

1. dUrr mUtaLaKLik...nama blog ni..
sebenarnya, nama ni aku amek daripada nama kumpulan aku, masa jadi fasi kat kem b.arab PMR SBPI gombak tahun lepas..camane aku leh amek nama ni pun aku tak pasti..mungkin cam menarik kot..semalam kem b.arab pmr SMK Jalan Kebun, nam kumpulan aku al-hakim..walaupun dapat no 4, tapi kumpulan kitorang menang untuk presentation..hehehe

2. Lubayb..nama yang aku gandingkan dgn nama aku-fahmilubayb
sebenarnya ni nama kura2 aku..dulu masa 1st year aku ada 2 ekor kura2. yang jantan namanya chimmy lubayb, yang betina namanya marmy fatini. tapi dua2 mati selepas beberapa bulan..sungguh menyedihkan, pastu dah serik nak beli lagi, sian diorang mati dalam penjagaan aku, nampak sangat tak reti jaga..tapi diorang comel sgt-wlwpun kdg2 nampak menggerunkan-hehe..

3. manjak..nama gelaran aku msa kat smakj. budak2 smakj je leh panggil aku nama ni. yang len panggil aku fahmi ok!
sampai sekarang diorang panggil aku manjak..kalau sebut fahmi, diorang tny balik, fahmi yang mane?fahmi manjak ea? sebab batch aku ada 5orang nama fahmi-fahmi ismail, fahmi jamil, fahmi zailani, fahmi ape tah lagi sorang orang panggil boroi, lagi satu aku la fahmi m noor).

nama ni dtg masa belajar sorof..masa tu belajar wazan af'-al muannasnya fa'lak..ada sorang mamat ni main2-nama kg aku manong, arabnya manunj(hahaha), rootwordnya manaja(mim nun jim) ditasrifkan jd lah amnaj dan manjak..seb baik tak lekat nama amnaj tu, kalau tak pelik beno namanya..pastu aku kenekan dia balik..ada la-kalau korang pasan budak smakj gelaran atas wazan fa'lak tu, aku la yang bagi nama tu..hahaha


tamat

3 التعليقات:

Muslim4Life يقول...

bukan la manjak...masa tu kita blaja isim tasghir dan isim takbir (ye ke takbir...aku pon kompius). isim tasghir utk manaja adalah munaijun dan takbirnya manjak...kalau kau masih ingat lumaibun la...huhu

fahmi lubayb يقول...

Eh ada isim takbir ke

aku tak pernah dgr pun..

pasal tasghir tu memang ada

kita tasrifkan kepada semua musytaqqat

aku suka munaijun..hihihi

Muslim4Life يقول...

haha..tu la pasal. aku pun mcm 'eh, ada ke blaja isim takbir?'..huhu

tapi aku ingat yang tasghir tu. tu yang memandai2 je isim takbir...huhu