الخميس، 20 نوفمبر 2008

berJEmaAh di rUmAh

MANA LEBIH UTAMA : BERJEMAAH DI RUMAH ATAU SOLAT SENDIRIAN DI MASJID?

Peyusun kitab I'anah l-Tolibin mengatakan : "bila didapati solat berjemaah di rumah seseorang lelaki itu sahaja, sedangkan di masjid tiada, maka solat berjemaah di rumah itu afdal. Ini berdasarkan hadis :

"daripada Ubai bin Kaab r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda :...Sesungguuhnya solat seorang lelaki bersama seorang lelaki lain lebih besar pahalanya berbanding solatnya seorang diri, dan solatnya bersama dua orang lelaki lain adalah lebih besar pahalanya berbanding solatnya dengan seorang lelaki lain. Mana2 jemaah yang bilangan ahlinya lebih ramai, maka ia lebih disukai ALlah swt."
(HR Abu Daud dan Ahmad)

Hadis ni kita dah biasa dengar. yang bermaksud solat berjemaah itu afdal, tetapi antara solat berjemaah dan tempat didirikan solat itu mana yang afdal. maka di sini ada satu kaedah berbunyi :

"الفضيلة المتعلقة بنفس العبادة أفضل من الفضيلة المتعلقة بمكانها"

bermaksud : Fadilat(kelebihan) yang bergantung kepada ibadah itu sendiri lebih afdal (lebih utama) didahulukan berbanding fadilat yang bergantung kepada tempat ibadah itu didirikan


Walaubagaimanapun, sekiranya di masjid itu juga ada jemaah, tetapi hanya bilangan jemaahnya sahaja yang kurang berbanding jemaah di rumahnya, maka dalam hal ini ada perbezaan pendapat ulama mengenainya.

Menurut Al-Imam Al-Azra'ie dan ulama2 lain darinya, lebih afdal solat di rumah. Bagaimanapun, menurut Al-Imam Ibnu Hajar bahawa pendapat yang lebih kuat ialah sebaliknya (lebih afdal solat di masjid walaupun kurang bilangan jemaahnya). Ini adalah kerana maslahat tuntutannya di masjid lebih utama ber
banding maslahat kewujudannya di rumah, dan begitu juga, kerana syariat Islam lebih mengutamakan menghidupkan masjid.

والله أعلم

0 التعليقات: