الثلاثاء، 16 يونيو 2009

tahniah

Tulisan kali ini khas buat seorang temanku yang teristimewa..
isnin semalam ketika di sekolah dpt satu msj dari temanku:
"dah balik nanti lapang2 bagitau ea, ada nak cerita sikit"..
pas balik solat dan mandi semua, dok rehat, msj la:
"ngah rehat ni"..
pastu teman itu pun call: "cube teka nak cakap ape?"..excited je bunyinya
"dapat keje ea?"..sebab minggu lepas ngadu yang dia tertekan sgt cari keje..
"a'ah, jadi cikgu kat sekolah teknik, cube teka ngajar ape?"
aku dgr lain macam je gelak dia, ni mesti bukan subjek y diharapkan
"ngajar agama islam?" main agak je..
"hahaha, ha'ah.., takut la, dah lama tak bukak buku agama, nak ajar budak ni ape nanti, dah la f4 n f5..." pnjg lagi diluahkan kerisauannya.
aku yang ada la pengalaman seciput dalam bidang pendidkan ni, bagi la bbrp tips dan tunjuk ajar pe yang boleh dikongsi, sume aku bagi...
baik dari segi ragam pelajar, cara / teknik ngajar, dll..
wlwpun dia graduate bidang sains yang mengharapkan dapat ngajar sains/math atau at least english tetibe kene ngajar pendidiakn agama islam (PAI), tapi aku yakin dia leh ajar betul, takkan sesat pny student yang dia ajar tu...sebab dulu pun menuntut kat sekolah agama gak..
ada la hikmah ngajar subjek agama ni, sekurang2nya dapat la revise semula ilmu agama yang dah lama tinggal tu secara tidak langsung..
sesungguhnya ketettapan Allah itu penuh dengan hikmahnya..
jadi saya nak ucap setinggi2 tahniah kepada "teman tapi mesra" saya ini,
dan saya senantiasa mendoakan semoga anda diberi kekuatan dan kemudahan daripada ALlah dalam menempuh onak duri sebagai seorang murabbi..
khas buatmu.

1 التعليقات:

Art Nordin يقول...

tahniah gak buat dia. i know dia boleh ngajar cuma nerves je lebih. apapun semoga TTM ko tu dapat menarik nafas lega akhirnya penantian dia berakhir gak. tak sia-sia aku teman dia gi sekolah aritu. akupun excited ... terlebih dgr brita dia.