الجمعة، 19 يونيو 2009

membuka lembaran baru

Kini pelajar uia sedang menjalani minggu final exam (18 June - 28 June)..
sudah pasti mereka sibuk dengan ulangkaji mereka dan tak rela untuk disibukkan dengan perkara lain..
Bagi yang wat praktikal cam aku ni pun dalam keadaan sibuk juga. kerana minggu depan adalah minggu terakhir praktikal...
Isnin ada opening ceremony untuk arabic week primary, wlwpn aku guru secondary tak pasal2 diminta berkhidmat sebagai mc pulak..
Rabu pula ada macro-teaching, lebih kurang cam teaching test la, kita ngajar, supervisor dok belakang nilai...aku tak prepare pape lagi pun untuk macro teaching, ng teaching aids dan planning lagi..huhu
Jumaat pula hari terakhir, kene submit report harian menceritakan setiap aktiviti sepanjang praktikal + membincangkan segala kelemahan sistem Pembelajaran dan pengajaran di sekolah + cadangan penambahbaikannya...
+ lagi dengan urusan untuk mukhayyam arabiy..yang tak di appruv2 lagi..hush..
O ye, apekah lebaran baru seperti tajuk entri ni?
sebenarnya kami; ALA akan berpindah ke OR baru yang lebih cantik, besar, selesa, lengkap, nyaman, sterategik dan byk lagi..
Benarlah di dalam ujian itu ada nikmat dan hikmat..
ALlah uji hambanya dengan suatu ujian, di sebaliknya penuh dengan sinar berkilauan.
Memang dah lama nak pindah or, tapi tak terjadi2..dengan asbab kejadian yag berlaku, kami akhirnya berjaya pindah..pasti semua AMT ALA berasa lega dan bahagia.
CUMAnya, yang agak kurang melegakkan dan agak menyesakkan ialah, kami HARUS berpindah pada waktu yang diHARAMkan untuk digangu; ketika kami sedang berjuang di medan peperiksaan..
TAPI, aku merasakan esoklah waktu yang terbaik untuk berpindah agar semuanya selesai segera..
Jadi dengan BERAT HATI aku mengeluarkan arahan untuk mengadakan GOTONG ROYONG pnggah barang2 ke OR baru.. aku tahu, pasti
ramai yang SUKAR untuk hadir..
Tadi pas isyak baru je pindahkan SOFA 6seats + meja kecil + whiteboard sumbangan mantan ADVISOR kami yang paling...(ape2 la yang baik), Assoc Prof Dr Rahmah Ahmad Othman.. JazakiLlahu Khairal Jazak...
Terima kasih banyak kepada yang sudi meluangkan masa, menyumbang tenaga tadi; Asik, Cerot, Badrul, dan Azrie. wlwpn azrie sedikit demam, asikdan cerot baru slesai meeting, badrul ngah wat keje kat OR Debate, mereka ikhlas membantu.
Aku punya la msg orang ramai2 minta bantuan, sume tak dapat-ada y nk blik kg, ada y kata nak kuar la, ada meeting la, nak siapkan saimen la, dan lagi teruk, tak reply msg lgsung. skurang2nya balas la kata tak dapat tlg..tp aku fhm, diorang sume sibuk, tak tersempat na balas. sebagai y memerlukan bantuan terasa juga hati ni bile sume menolak, tapi itu hak mereka untuk datang membantu atau tidak. pilihan di tgn mereka.
Aku bersusah payah deal ngan ramai pihak; dr Rahmah-Bro Sharafudin-Dr Yasir-Bro Ibrahim nak dapatkan kunci OR baru dan knci ofis Dr Rahmah.. ke sana ke sini, msg tak di reply, cl tak masuk, tggu sana tggu sini. bukan aku nak cerita perihal aku, cuma harapan aku agar rakan2 yang lain dapat luangkan masa esok untuk kemas or ni..kita yang hidup bersociety, berjemaah, sudah pasti akan senantiasa bersama di kala susah dan payah.
Aku masih risau, ada ke orang sudi datang esok. yang sanggup datang esok pastinya seorang amat besar hati dan budinya.
aku tahu semua sibuk dan tak mahu diganggu, tp anggaplah ini semua sebagai peluang yang ALlah berikan kepada kita untuk berkhidmat kepada pelajar dan Uni ini.
Semoga segala aktiviti dan pengorbanan ikhlas kita dikategorikan sebagai amal ibadah yang bisa menarik Reda dan Rahmat ALlah subhanahu wataala..inshaALlah..

0 التعليقات: